De Grote Bedtest

Ontdek hoe gezond jij slaapt!

Voor deze test hoef je niet uitgeslapen te zijn. Los een aantal eenvoudige vragen op en je verneemt meteen of jouw bed wel optimaal past bij je slaapgewoontes. Bij een groene wekker als resultaat lig je perfect. Bij oranje kan dat beter, bij rood is je slaapsysteem niet optimaal. Enkele minuutjes volstaan hiervoor.




Ontdek hoe gezond jij slaapt!

Voor deze test hoef je helemaal niet uitgeslapen te zijn.




1/20

Ik slaap vooral...

Als rugslaper heb je nood aan een bedbodem en matras die de natuurlijke S-curve in je rug bewaren tijdens het slapen.
Als buikslaper zorg je voor een zware belasting van je rug- en nekwervels. Met een aangepaste matras en bedbodem kan je dit afleren.
Als zijslaper kies je best voor een bed met verschillende comfortzones, zodat de wervelkolom ondersteund wordt tot een rechte lijn.
Zo slapen de Belgen. Niet minder dan 75% van de Belgen slaapt meestal op z’n zij. Ongeveer 20% duikt de nacht in op z’n rug. Slechts 5% ligt vooral op z’n buik.
Vorige
2/20

Ik slaap gemiddeld...

Heb je 8 uur slaap per nacht nodig? De meeste mensen vinden het zalig om 7 à 8 uur te slapen. Vind jij dat eerder iets voor doorwinterde marmotten? Geen probleem. De behoefte aan slaap varieert immers van persoon tot persoon. Volg gewoon je biologische klok.
Vorige
3/20

Als ik in bed lig...

Maak sneller een afspraak met Klaas Vaak. Een gezond slaapritueel helpt je om makkelijker in te dommelen. Begin met op tijd je tv, pc en smartphone uit te schakelen. Een warm bad net vóór het slapengaan zorgt ervoor dat je je heerlijk ontspannen voelt. Een lekkere warme drank zoals melk versterkt dit nog, terwijl je alcohol beter mijdt. Zorg tot slot voor een donkere, stille en frisse kamer (16° to 18° C). Slaapwel!
Vorige
4/20

Tijdens het slapen zweet ik...

Aangezien je veel transpireert, gebruik je best een kussen- en matrasbeschermer die het vocht absorberen. Ook een extra ventilerende matras is voor jou een goede oplossing.
9 tot 18 emmers per jaar. Zoveel transpiratievocht verlies je gemiddeld tijdens je slaap. Daarom vervang je best om de 10 jaar je matras, en om de 3 jaar je hoofdkussen. Gebruik bovendien een hoofdkussen- en matrasbeschermer die het vocht opnemen. Door deze af en toe te wassen, blijft alles langer fris.
Vorige
5/20

Als ik ’s morgens wakker word...

(meerdere antwoorden mogelijk)
Rugpijn bij het opstaan betekent dat je slaapsysteem niet optimaal is. Een nieuwe combinatie bedbodem, matras en hoofdkussen zorgt voor een wereld van verschil.
Slaperige armen duiden op een anatomisch niet correcte slaaphouding. Het loont zeker de moeite om even je bedsysteem te herbekijken.
Nek- of schouderklachten wijzen op een niet optimale ondersteuning van je wervelkolom. Met een nieuwe combinatie bedbodem, matras en hoofdkussen voel je je vast heel wat beter.
Een erwt onder je matras? Pech voor alle prinsesjes ... één van de belangrijkste oorzaken van rugpijn bij het opstaan is niets anders dan een bedbodem of matras die doorhangen óf te hard zijn.
Vorige
6/20

’s Nachts heb ik het in bed...

Als je het 's nachts vaak te koud hebt, kies je beter een aangepast dekbed.
Als je het 's nachts vaak te warm hebt, kies je beter een aangepast dekbed. Ook een matras met een betere ventilatie biedt een oplossing.
Dubbel tevreden met enkele dekbedden. Hebben jij en je partner het vaak te warm of te koud in bed? Lig dan niet langer te rillen of puffen, en kies voor 2 aparte dekbedden: een lichter en een warmer. Makkelijk én efficiënt!
Vorige
7/20

Als ik me omdraai...

Vorige
8/20

In m’n bed heb ik vaak...

(meerdere antwoorden mogelijk)
Symptomen als een verstopte neus, niesbuien, tranende ogen, jeuk en ademhalingsproblemen in bed wijzen op een allergie. Zorg voor een goede verluchting en kies voor beddengoed en een matras die allergiewerend zijn.
Symptomen als een verstopte neus, niesbuien, tranende ogen, jeuk en ademhalingsproblemen in bed wijzen op een allergie. Zorg voor een goede verluchting en kies voor beddengoed en een matras die allergiewerend zijn.
Symptomen als een verstopte neus, niesbuien, tranende ogen, jeuk en ademhalingsproblemen in bed wijzen op een allergie. Zorg voor een goede verluchting en kies voor beddengoed en een matras die allergiewerend zijn.
Symptomen als een verstopte neus, niesbuien, tranende ogen, jeuk en ademhalingsproblemen in bed wijzen op een allergie. Zorg voor een goede verluchting en kies voor beddengoed en een matras die allergiewerend zijn.
Twee miljoen beestjes in je matras. Wist je dat je bed krioelt van de huisstofmijten, die dit soort allergische reacties veroorzaken? Regelmatig het beddengoed wassen en grondig verluchten is hun grootste nachtmerrie. Ben je echt allergisch? Kies dan voor beddengoed en een matras die allergiewerend zijn.
Vorige
9/20

Ik vind mijn bed...

Een te krap bed vervang je beter door een aangepast model. De ideale matras is 40 cm breder dan je schouders en 20 cm langer dan je lengte.
30 tot 40 keer per nacht. Zo vaak draai je je om in bed. Om comfortabel te slapen, kan je dan ook wat ruimte gebruiken: minimum 90 cm voor een eenpersoonsbed, en 160 cm voor een tweepersoonsbed. Tip: je ideale matras is 40 cm breder dan je schouders en 20 cm langer dan je lengte.
Vorige
10/20

Mijn matras lijkt mij...

Een te harde matras belemmert een goede nachtrust. Met een ergonomisch model voel je je vast veel beter.
Een te zachte matras is slecht voor je rug- en nekwervels. Met een ergonomisch model voel je je vast veel beter.
Een hard of zacht gekookt eitje? Het is helemaal niet vreemd dat twee partners een ander type matras nodig hebben. In dat geval voorzie je je dubbel bed beter van twee enkele matrassen. Met een overbrugging of “Pont d’Amour” kan je de storende rand ertussen wegwerken.
Vorige
11/20

Mijn partner vindt zijn/haar matras...

(optioneel antwoord)
Een te harde matras belemmert een goede nachtrust. Met een ergonomisch model voel je je vast veel beter.
Een te zachte matras is slecht voor je rug- en nekwervels. Met een ergonomisch model voel je je vast veel beter.
Een hard of zacht gekookt eitje? Het is helemaal niet vreemd dat twee partners een ander type matras nodig hebben. In dat geval voorzie je je dubbel bed beter van twee enkele matrassen. Met een overbrugging of “Pont d’Amour” kan je de storende rand ertussen wegwerken.
Vorige
12/20

Mijn matras...

Een matras waarvan de heupzone te zacht is geworden, zorgt niet voor een optimale ondersteuning van de heupen en onderrug. Op een nieuwe matras zal je veel fitter ontwaken.
Hips don’t lie. Indien de heupzone van je matras te zacht is geworden, dan lig je als het ware in een put. Hierdoor worden je heupen en onderrug te weinig ondersteund. Het vormt geen probleem als enkel de bovenste laag van de matras wat ingedeukt is. Je matras vormt zich immers naar jouw lichaam, net zoals lederen schoenen zich naar je voeten vormen. Wol en andere materialen in de afdeklaag van je matras vormen zich immers naar jouw lichaam, net zoals lederen schoenen zich naar je voeten vormen.
Vorige
13/20

Mijn matras...

Een matras die er niet meer fris uitziet, heeft vast haar beste tijd gehad. Met een nieuw exemplaar voorkom je allerlei klachten.
Luchtje? Luchten! Gooi ’s morgens het raam van je slaapkamer maar stevig open. Een half uurtje frisse lucht met de lakens of het dekbed open zorgt ervoor dat ook je matras een stevige zuurstofkuur krijgt. Draai ook je matras regelmatig om, zowel in de lengte als in de breedte.
Vorige
14/20

Mijn huidige bedbodem en matras zijn...

Een bedbodem en/of matras ouder dan 10 jaar zijn echt wel aan vervanging toe. En dit om ergonomische en hygiënische redenen.
Een bedbodem en/of matras ouder dan 10 jaar zijn echt wel aan vervanging toe. En dit om ergonomische en hygiënische redenen.
45.000 uren slapen. Doornroosje is gewaarschuwd: na 10 jaar slapen moet die matras écht wel vervangen worden. En dat is heus geen fabeltje.
Vorige
15/20

Om er vlot in en uit te stappen, is mijn bed...

Een te hoog of te laag bed veroorzaakt vaak rugklachten. Kies een model waarvan de bovenkant van de matras iets hoger is dan je knieholte.
Een te hoog of te laag bed veroorzaakt vaak rugklachten. Kies een model waarvan de bovenkant van de matras iets hoger is dan je knieholte.
Word zelf geen hoogslaper. Een ideale bedhoogte is van groot belang. Wist je immers dat rugklachten vaak ontstaan wanneer mensen in of uit hun bed stappen, en wanneer ze het bed opmaken? Als de bovenkant van je matras iets hoger is dan je knieholte, dan lig je perfect.
Vorige
16/20

Ik heb...

(meerdere antwoorden mogelijk)
Vorige
17/20

Mijn hoofdkussen...

Een hoofdkussen dat er niet meer fris uitziet, kan je beter vervangen.
Een hoofdkussen om te kussen. Natuurlijk slaap je beter op een lekker fris kussen. Daarom deze makkelijke tip: met een ondersloop blijft je hoofdkussen langer als nieuw. Deze kan je immers regelmatig wassen.
Vorige
18/20

Mijn hoofdkussen is...

Een te hard of te zacht hoofdkussen zorgt voor nekpijn. Je slaapt zoveel beter met een aangepast exemplaar.
Een slap hoofdkussen biedt niet meer voldoende ondersteuning. Je bent vast veel beter uitgerust met een nieuw exemplaar.
Vorige
19/20

Mijn hoofdkussen...

Een slap hoofdkussen biedt niet meer voldoende ondersteuning. Je bent vast veel beter uitgerust met een nieuw exemplaar.
Vorige
20/20

Mijn hoofdkussen...

Een hoofdkussen ouder dan 3 jaar heeft vast zijn beste tijd gehad. Verwen jezelf gerust met een nieuw exemplaar.
Een hoofdkussen ouder dan 3 jaar heeft vast zijn beste tijd gehad. Verwen jezelf gerust met een nieuw exemplaar.
Slaap op een wolk. Maar liefst niet op eentje die vol vocht zit. Als je weet dat je elke nacht 1 à 2 glazen transpiratievocht verliest, dan begrijp je waarom je je hoofdkussen best om de 3 jaar vervangt.

Bravo! Jij slaapt gegarandeerd als een roos.

Je hecht veel belang aan je slaapcomfort, en dat laat zich ’s morgens voelen. Voor jou is lekker uitgerust de dag induiken de normaalste zaak van de wereld. Slechts enkele aandachtspuntjes kunnen nog verbeterd worden door je Slaapcomfort-specialist, zodat niets nog een ongestoorde nachtrust in de weg staat.

Jij staat vast al eens geeuwend op.

Af en toe heb je het gevoel dat die wekker écht wel te vroeg is afgegaan. Ook heb je soms wat te weinig energie gedurende de dag. En dat komt omdat je combinatie bed, matras en kussen voor verbetering vatbaar is. Gelukkig kan een Slaapcomfort-specialist je helpen om binnenkort weer heerlijk uitgerust de dag aan te vatten.

Je zal je zoveel beter voelen met wat meer slaapcomfort.

Het is vast al even geleden dat je kiplekker wakker bent geworden. Soms tel je wel een weide vol schapen vooraleer je de slaap kunt vatten. Wellicht voel je je overdag vaak wat vermoeid, en heb je last van rug- of andere spierpijnen. Je matras vervangen en je slaapsysteem verbeteren zal voor een wereld van verschil zorgen. Je Slaapcomfort-specialist helpt je hierbij graag met advies op maat, zodat je binnenkort weer heerlijk uitgerust de dag kunt aanvatten.

sluiten

Deze puntjes verdienen extra aandacht of kunnen verbeterd worden:

    Print

    Print deze pagina en ga ermee naar je erkend slaapspecialist in je buurt. Dankzij deze resultaten kan hij jou perfect adviseren bij het kiezen van jouw ideale bedsysteem.

    Ga met deze resultaten naar een erkend Slaapraad-dealer in je buurt. Dankzij deze resultaten kan hij jou perfect adviseren bij het kiezen van jouw ideale bedsysteem.

    Breng bij je bezoek zeker de afmetingen (breedte, hoogte en lengte) van je matras en bedbodem mee. Bekijk of dit de maximale maten zijn, dan wel of je slaapkamer voldoende ruimte biedt voor een breder bed.

    Je vindt alle slaapspecialisten op www.slaapraad.be